3000 zgłoszeń w 2 tygodnie, ludzie zachęceni do odwiedzenia obiektu, wzięcia udziału w wydarzeniu, a co najważniejsze: w efekcie zwiększenie footfallu. Tak można krótko podsumować facebookowy konkurs – quiz wiedzy o starożytnym Egipcie, który wspierał promocję wystawy Starożytny Egipt w śląskim centrum handlowym Forum Gliwice. Organizowanie konkursów na Facebooku cieszy się niesłabnącą popularnością. Niestety nadal wiele osób stosuje nielegalne praktyki taki jak losowanie lub wymuszanie udostępniania, co może skończyć się zablokowaniem kont administratorów a nawet utratą fanpage’a! Należy szukać legalnych sposobów, które zaangażują użytkowników, a do tego będą niosły za sobą jakiś przekaz np. edukacyjny, co stworzy wartość dodaną dla marki i użytkowników. W jaki sposób stworzyć legalny konkurs, który przyciągnie obecnych i potencjalnych klientów? Rozwiązaniem okazuje się być stworzenie konkursowej aplikacji przypiętej do oficjalnego konta na Facebooku. Na czym polega taki konkurs i jakie niesie za sobą korzyści?

1. Wzrost interakcji i zasięgu na Facebook’u
W przypadku Forum Gliwice zadaniem uczestników Quizu było odpowiadanie na pytania na temat Starożytnego Egiptu – poprawnie i w jak najszybszym czasie. Quiz był wsparciem dla wystawy odbywającej się w centrum handlowym. Aby odpowiedzieć na niektóre pytania, trzeba było odwiedzić wystawę i zapamiętać szczegóły. Aplikacja zliczała automatycznie liczbę poprawnych odpowiedzi i szybkość ich udzielania, a następnie automatycznie wybrała zwycięzców. Dzięki temu, że użytkownicy mieli dostęp do rankingu, stale wracali do aplikacji, żeby kontrolować, które zajmują miejsce i polepszać swój czas oraz trafność odpowiedzi. Na ogół bezpośrednio na fanpage wchodzi tylko ok. 5% fanów, zazwyczaj widza oni posty na swoim wallu i to tylko wybrane. Kiedy więc fani wracali na fanpage, żeby podejrzeć wyniki, zauważali również kolejne komunikaty zamieszczane przez centrum handlowe – o kolejnych eventach, promocjach, inicjatywach. Oczywiście grafika aplikacji powinna być odpowiednio dostosowana do tematu i całej koncepcji graficznej fanpage’a. Można też dodać element społecznościowy i umożliwić uczestnikom kolejne podejścia do quizu wiedzy tylko po zaproszeniu kilku znajomych.

2. Działanie sprzedażowe.
Quiz Wiedzy może obejmować dowolne pytania – można więc skonstruować je w ten sposób, by wymagało to od użytkowników np. wejścia na stronę www i zapoznania się z tym co oferuje marka. Możemy pytać o konkretne miejsca czy produkty, zamieszczając przy tym atrakcyjne zdjęcia – dzięki temu już z poziomu aplikacji promujemy ofertę. W przypadku centrum handlowego najemcy chętnie angażują się do współpracy jako sponsorzy nagród lub, jeśli tematyka na to pozwala, sami proponują pytania konkursowe. W zamian ich logotypy można zamieścić na grafikach aplikacji oraz materiałach promujących ją. Doskonałym pomysłem jest dodatkowe zachęcenie ludzi do wzięcia udziału w konkursie, oferując każdemu, kto rozwiąże Quiz np. darmową herbatę do każdego zamówienia w jednej restauracji w centrum handlowym albo drobne zniżki na zakupy.

3. Legalność konkursu.
Organizując konkurs poprzez aplikację nie musimy wybierać pomiędzy liczbą interakcji
i zasięgiem, a jego legalnością. W przypadku Quizu Wiedzy nie musimy obawiać się o konsekwencje prawne. Nie jest to losowanie, nie wymaga ingerencji w prywatny profil użytkownika. Należy pamiętać o regulaminie, w którym zawarte będą informacje o zasadach i terminach konkursu oraz nagrodach i ich sponsorach.

Jeśli chcesz zorganizować Quiz Wiedzy na swoim fanpage’u, odezwij się do nas!

Autor: Agata Machowiec
agata.machowiec@socialkiwi.pl